Oplossing voor Word problemen op Terminal Server

Ingediend door FilipVW op
Tags

word logo

Sedert enige weken zorgt een bepaalde Microsoft Windows update voor problemen bij het afsluiten van Word
Bij het sluiten van Word, of bij het sluiten van het laatst geopende document, kan Word geblokkeerd geraken.

Dit probleem stelt zich enkel wanneer u werkt op een Windows Terminal Server (niet op Windows 10 of Windows 7 Pc's), en pas nadat u bepaalde functies hebt gebruikt (zoals bv. Merge) waarbij Word via DDE communiceert met de ActaLibra modules. 
DDE is een onderdeel van Windows dat al vele jaren probleemloos wordt ingezet in Word en in ActaLibra. In die bewuste Windows Update werd 'iets' gewijzigd dat betrekking heeft op DDE, maar meer info daarover is niet te vinden.

Aangezien we van Microsoft niet direct een oplossing verwachten, hebben we de voorbije weken gewerkt aan een oplossing. Alle modules waarin DDE-communicatie tussen Word en ActaLibra werd gebruikt, werden omgebouwd naar een andere technologie. Een hele klus … Na grondig testen zijn de vernieuwde modules nu via deze automatische update beschikbaar voor alle ActaLibra kantoren.

Na het downloaden en uitvoeren van deze update worden een aantal software-modules vervangen op uw Pc of binnen uw persoonlijk profiel op een Terminal Server. Dat gebeurt via de Updater.
 

Werk je op een Terminal Server ?

  1. Zorg ervoor dat alle gebruikers zich afmelden uit hun sessie. Dus alle programma's afsluiten, en via de Windows-knop afmelden
  2. Meldt je als enige aan op de Terminal Server als Administrator
  3. Zodra je aangemeld bent, start je ActaLibra Studie, en zal je de Updater te zien krijgen
  4. Klik op Vervangen. Pas wanneer alle vervangingen correct konden gebeuren, kan je verder naar stap 5.
     
  5. Alle andere gebruikers kunnen nu opnieuw aanmelden op de Terminal Server. Alle nodige vervangingen gebeuren automatisch achter de schermen.
  6. Iedereen kan nu terug ActaLibra starten, documenten openen, gegevens mergen en plakken, ... en probleemloos Word afsluiten.
     

Werk je op een Pc ?

  1. Meld je af van Windows, en meld je opnieuw aan.
  2. Zodra je aangemeld bent, start je ActaLibra Studie, en zal je de Updater te zien krijgen
  3. Klik op Vervangen. Pas wanneer alle vervangingen correct konden gebeuren, is de update op je Pc gelukt.
  4. Nu kan je terug ActaLibra starten, documenten openen, gegevens mergen en plakken, ... en probleemloos Word afsluiten.
     

Heb je vragen of problemen bij deze update, neem dan contact met de ActaLibra helpdesk op 056 60 93 61 of stuur een korte email naar actalibra@sdp.be 

Succes.