De do’s en don’ts bij provisiebrieven na hervorming notariaat

Ingediend door GatienB op

Naar aanleiding van de hervorming krijgen we regelmatig de vraag de mogelijkheden qua kosten in detail uit te breiden in de provisiemodellen Excel. We begrijpen die vraag zeker in het kader van de ‘vaste’ administratieve kosten die voor bepaalde type akten gelden. Jullie vraag wordt zeker in beraad genomen, maar een detaillering van de kosten in Excel is tot nader order niet voorzien.

Er zijn een aantal middelen om een detail van de kosten in een overzicht te krijgen.

Laten we beginnen bij de wettekst. De wet verplicht om bij definitieve afrekening de gedetailleerde kosten te kunnen tonen zoals die gefactureerd worden. 

“ § 3. Naast de betaalde of te betalen belastingen, rechten en retributies, is de notaris bij de definitieve afrekening gehouden de honoraria, administratieve kosten en uitgaven die worden gefactureerd op gedetailleerde wijze aan te geven. Dit wordt opgenomen in het kwijtschrift bedoeld in artikel 11, tweede lid. “

Facturatie van het aktekostenblad gebeurt doorgaans na akte. Bij de afdruk van deze factuur (of kostennota) kan je aanvinken ‘De detaillijnen van het boekstuk afdrukken’. Dit doe je via tabblad Afrekening, knop Print…

factuur detail

Ons inziens voldoe je hiermee al aan de wet.

Wil je echter bij het verzenden van de provisiebrief ook de kosten in detail kunnen aantonen, dan kan je gebruik maken van de ‘Klassieke afdruk van het aktekostenblad’. Deze vind je via de printer van het aktekostenblad rechts bovenaan en dan de eerste keuze. In venster hierop volgend kan je kiezen tussen verschillende afdrukstijlen en zo de mate van detaillering beïnvloeden. Het resultaat hiervan kan je in PDF bewaren en als bijlage toevoegen aan de provisiebrief.

klassieke afdruk