Thuiswerk met gebruik eID kaart voor webservices

Ingediend door ColetteP op vr, 20/03/2020 - 14:25

Sinds enkele dagen zijn we massaal aan het thuiswerken.

Vele medewerkers in het notariaat kunnen gemakkelijk op e-notariaat inloggen met It'sMe. Voor gebruik van de webservices (Consultimmo, Sociale & Fiscale Berichten, eRegistratie) heb je echter nog steeds een kaartlezer nodig om jouw eID-kaart te gebruiken. Graag willen we hier een paar tips geven aan gebruikers wiens hardware niet door SDP wordt verzorgd. Je kunt gerust (een link naar) deze pagina doorsturen naar jouw IT-leverancier.

 

Welke zaken zijn nodig om via een RDP verbinding uw eID kaart te kunnen gebruiken voor eNotariaat en andere webservices (ConsultImmo, SFB/ASF, KBO, Rijksregister, eRegistration, DossierManager)?

 

  1. Ook op thuis Pc moet de Belgian eID software geïnstalleerd staan. Je moet daar dus ook je eID kaart kunnen lezen. Kijk dit na door te klikken op Start (Windowsvlag) en typ eID viewer
    Staat die er niet op, surf dan naar https://eid.belgium.be/nl om te installeren. Volg de setup, en zorg ervoor dat je op je lokale Pc met succes de eID kaart kunt lezen.

     
  2. In de kenmerken van de RDP verbinding (bv. snelkoppeling op het bureaublad), moet ook “smartcards” als lokale bron gedeeld worden.
    Dit kijk je als volgt na: Doe een rechtermuisklik op het icoon voor de RDP verbinding en klik op het tabblad Lokale bronnen. Vink de optie Smartcards aan, klik op OK en bewaar deze instelling (via het tabblad Algemeen in dit venster).


     
  3. Nu kan je via deze RDP-link naar de RDP- of Terminal Server, en daar aanmelden en ActaLibra starten.
    Test eerst in ActaLibra of je daar met het eID icoon de eID kaart in de lokale kaartlezer kunt lezen.



    Krijg je je eID hier te zien, dan is de kaartlezer en de smartcard alvast correct verbonden naar de TS- of RDP-sessie.
    Is dat niet zo, dan schort er nog iets aan de RDP instellingen op je Pc.
     
  4. Krijg je jouw eID gegevens te zien in ActaLibra, dan moeten we ook nog verifiëren of het certificaat op jouw eID kaart wel beschikbaar wordt in de TS- of RDP-sessie. Dat kunnen we zien door de internet browser openen en te surfen naar www.e-notariaat.be  en te kiezen voor aanmelding via eID.
    Krijgt je geen venster voor de selectie van het eID certificaat gepresenteerd, dan zal dat wellicht liggen aan de Certificate Propagation service, die op de TS of RDS server moet gestart zijn (zie uw IT partner).
    Kan je wel je eID certificaat kiezen, dan zal het aanmelden ook wel lukken.

     
  5. Tenslotte moeten we testen of het eID certificaat ook werkt voor de Fednot webservices:
    - Start ActaLibra, en open het venster ConsultImmo (via tabblad Goederen) of het venster eDossier (via het tabblad eDossier),
    - Dubbelklik rechts onderaan op het rode vierkantje. Dat zorgt ervoor dat ActaLibra de webservice-link (verbinding met e-notariaat) zal testen zonder iets up te loaden.
    Komt het venster tevoorschijn om uw eID certificaat te kiezen, en vervolgens uw pincode in te geven, dan is de configuratie correct. Is uw pincode correct, dan wordt het kleine vierkantje groen.
    Verschijnt er geen certificaat in het keuzevenster, dan kan je best contact nemen met de ActaLibra helpdesk.
     

Succes !